През 2005 г. Konica Minolta представи марката bizhub за своите
многофункционални устройства (MFP
) в Европа и по този повод с гордост отбелязва 20-годишнината си тази година. Като централен център за печат, копиране, факс и сканиране, многофункционалните устройства на Konica Minolta винаги са играли важна роля на работното място и са се развивали успоредно с бързо променящите се нужди на съвременния офис.

Името „bizhub“ е съставено от „biz“ – съкратено от „business“ (бизнес), и „hub“ – означаващо център на дейност, базирано на концепцията за „поставяне на хората в центъра на бизнеса“.

В това интервю Олаф Лоренц, генерален мениджър на Международната маркетингова дивизия на Konica Minolta Business Solutions Europe, обяснява как се е променило работното място през последните 20 години и как Konica Minolta е адаптирала своите MFP устройства спрямо тези промени.

Олаф, как офисът през 2005 г. се сравнява със съвременния офис?

Олаф: Офисът отпреди двадесет години не би бил напълно неузнаваем днес. Той разполагаше с настолни компютри и лаптопи, работещи с добре познатата платформа Microsoft Windows XP, в комбинация с по-основна интернет свързаност, електронна поща и ранни версии на чат приложения.

Много офиси все още разчитаха на стационарни телефони за надеждна гласова комуникация. Мобилните технологии бяха сравнително базови в сравнение със съвременните очаквания. Устройства като
BlackBerry, въведени през 1999 г.
, бяха революционни за времето си благодарение на възможностите за мобилна свързаност, но съвременният смартфон, базиран на приложения, се появи едва през
2007 г. с първия iPhone на Apple
.

Поради факта, че много офис технологии бяха физически обвързани с традиционното работно пространство, беше значително по-трудно да се осигури достъп до ИТ услуги извън офиса. Ползването на споделено бюро при посещение на друг офис често означаваше свързване чрез кабел, а комуникации като електронната поща изискваха седене на конкретно работно място. Гъвкавостта на съвременното дистанционно и хибридно работене беше почти невъзможна за повечето служители.

Днес обаче ситуацията е напълно различна. Офисите са оборудвани с напреднали технологии като инструменти с изкуствен интелект, облачни услуги и интелигентни офис решения. Инструменти за сътрудничество като видеоконферентни системи и виртуални платформи за срещи са не само широко разпространени, но и достъпни. Това позволява гъвкави хибридни модели на работа, които предлагат повече възможности за служителите и повишават продуктивността чрез предоставяне на пълни офис услуги от дома или отдалечени локации, без нуждата от времеемко пътуване до работа.

Какви са някои от ключовите промени в технологиите и практиките на работното място през последните 20 години?

Олаф: Без съмнение една от най-големите промени беше появата на облачните технологии (Cloud Computing), въведени от компании като
Amazon Web Services (AWS)
през 2006 г., което даде възможност на бизнесите да съхраняват и достъпват данни и приложения през интернет. Облачните технологии също така проправиха пътя за платформи като
Microsoft Office 365, въведена през 2011 г.
, и осигуриха на компаниите повече гъвкавост, мащабируемост и икономическа ефективност, тъй като вече не се налага да инвестират в скъпа физическа инфраструктура и сървъри. Голямата вълна на използване на смартфони, започнала с първия iPhone на Apple през 2007 г., заедно с облачните технологии, предизвика революция и направи възможна мобилната работа такава, каквато я познаваме днес.

Тези технологични революции бяха и необходим отговор на геополитическите и обществени промени. Например,
глобалната финансова криза от 2008 г.
принуди компаниите масово да намалят разходите си.

След това дойде
пандемията от Covid-19
през 2020 г., която ускори прехода към дистанционна работа и доведе до по-разпръсната и гъвкава работна сила. Вземете за пример хибридната работа – Microsoft Teams, въведен през 2017 г., бележи реален бум едва след пандемията и днес се използва от над
320 милиона души по света.

В
изявление на ЕС от 2022 г.
се подчертава значителното нарастване на зловредните кибердейности в контекста на агресията на Русия срещу Украйна. Сигурността на ИТ в работната среда стана по-важна от всякога – особено облачните технологии изиграха ключова роля за повишаване на нивото на сигурност.

През последните години станахме свидетели и на засилено насърчаване на разнообразието, равнопоставеността и приобщаването (DEI) на работното място, подтикнато от промяна в нагласите, повлияна от движения като Black Lives Matter и #MeToo през 2010-те. Въпреки това, напоследък се наблюдава и нарастващо
недоволство срещу DEI инициативите
.

Също така, през 2021–2022 г. настъпи т.нар.
Велико напускане (The Great Resignation)
, довело до недостиг на квалифицирана работна ръка. Това доведе до засилен фокус върху задържането на таланти чрез насърчаване на благосъстоянието на служителите и изграждането на позитивна култура на работното място, отговаряща на техните ценности и стремежи.

Недостигът на кадри също така ускори разпространението на генеративен изкуствен интелект (Generative AI) като средство за по-интелигентно използване на човешките ресурси и повишаване на продуктивността.

Друг важен пример е
Парижкото споразумение от 2015 г.
, подписано в отговор на задълбочаващата се климатична криза. Темата за устойчивостта и екологичната отговорност стана водеща за компаниите – енергийно ефективни технологии, използване на рециклирани материали и намаляване на хартиеното потребление получиха все по-голямо значение. Въпреки че концепцията за
„офис без хартия“ (Paperless Office)
не е нова, тя стана особено актуална в този контекст.

Освен екологичните съображения, фактори като практичност и икономия на разходи също изиграха роля в преминаването от хартиени към електронни документи, като това даде голям тласък на системите за управление на съдържание в предприятията (ECM).

През последните две десетилетия ЕС също въведе поредица от директиви, оказващи влияние върху работната среда в Европа. Например
Директивата за работното време от 2003 г.
установи максимум от 48 работни часа седмично (включително извънреден труд) и минимум четири седмици платен годишен отпуск.
Директивата за родителски отпуск от 2010 г.
въведе минимум четири месеца родителски отпуск с цел насърчаване на баланса между работа и личен живот и равнопоставеността между половете.

На ниво бизнес процеси, една от най-съществените промени в регулациите беше
Общият регламент за защита на данните (GDPR)
от 2016 г., който оказа огромно влияние върху защитата на личните данни. Същата година беше въведена и
Директивата за мрежова и информационна сигурност (NIS)
, която през 2023 г. беше актуализирана с
NIS2
– за по-високи изисквания към киберсигурността и по-широк обхват от засегнати сектори и организации.

Как се адаптираха устройствата bizhub на Konica Minolta към всички тези промени?

Олаф: Серията bizhub на Konica Minolta непрекъснато се адаптира и развива, за да отговори на променящите се нужди на бизнеса в отговор на всички тези трансформации.

През 2009 и 2010 г. въведохме серия от софтуерни решения за сканиране, които заедно с устройствата bizhub бяха създадени с цел да подпомогнат компаниите в реализирането на концепцията за „офис без хартия“, предлагайки мощни възможности за сканиране и обработка на документи – бързо, надеждно и лесно.

През 2011 г. представихме решение за мобилен печат с устройствата bizhub, което предоставя по-голяма гъвкавост на служителите и се оказа изключително ценно за хибридната работа. Същата година беше въведена и концепцията
bizhub SECURE
за защита на устройствата от кибератаки, като през 2019 г. тя беше разширена с интеграцията на антивирусната защита Bitdefender.

През 2012 г. стартирахме IWS (Internal Web Server), който ни позволи да създаваме конектори за свързване на нашите многофункционални устройства с облака. С пускането на Marketplace опростихме начина, по който MFP устройствата сканират към облачни услуги и печатат от облачни хранилища – без нужда от локални сървъри. Като цяло Marketplace, подобно на смартфоните, осигури достъп до разнообразни приложения директно от панела на устройството.

2012 г. беше и годината, в която ресурсната ефективност зае централно място в устройствата ни: използвахме рециклирани пластмаси в bizhub устройствата си за първи път. Също така усъвършенствахме тонера Simitri®, така че да може да се фиксира при по-ниска температура. Това намали енергопотреблението на термофиксиращия модул с около 10% в сравнение с предишни модели. Продължихме тази тенденция с въвеждането на серията bizhub i-Series през 2019 г. Повечето устройства от тази серия имаха по-ниска TEC стойност спрямо своите предшественици. Това се дължеше на новия ни тонер Simitri® V и нов фиксиращ модул, които позволиха да намалим температурата на фиксиране с около 15°C. Намаленото потребление на енергия доведе до до 25% по-ниски CO₂ емисии по време на работа спрямо предходните модели. И накрая, през 2023 г. стартирахме програмата си
bizhub Refreshed
в Европа за реновиране на устройства след първия им жизнен цикъл.

Инклузивната работна среда трябва да осигурява равен достъп за всички – независимо от възраст, увреждане или други фактори. Ето защо Konica Minolta се ангажира с
универсален дизайн
още преди 20 години с представянето на новата марка bizhub. Устройствата от серията bizhub предлагат ергономични тави за хартия, които се издърпват с минимално усилие, големи сензорни екрани, които се накланят под всякакъв ъгъл, и цветово кодиране, което ясно обозначава важни части на устройството, за да се избегнат потенциални рискове за потребителя.

Говорихме доста за изискванията на обществото и икономиката и как работната среда и серията bizhub са се адаптирали към тях. Но искам да подчертая и нашия иновативен дизайн, за който сме получили редица награди през последните 20 години – като Red Dot Award и Good Design Award. В Konica Minolta вярваме, че работните пространства не трябва само да функционират технически безупречно, но и да бъдат визуално привлекателни и лесни за използване, така че служителите да се чувстват добре. Например през 2007 г. представихме нов корпус с елегантен черно-бял Infoline дизайн, който беше уникален в индустрията по онова време, тъй като повечето устройства тогава бяха в сив цвят. Освен това променихме интерфейсите на нашите многофункционални устройства от черно-бели към много по-модерни и цветни потребителски панели.

Какво предстои за работното място в бъдеще?

Олаф: Устройствата ни от серията bizhub включват, например, интелигентен сензор за медии (
Intelligent Media Sensor
). Той автоматично определя типа хартия чрез сензори и алгоритъм, разработен на база машинно обучение, и позволява задаването на оптимални условия за печат спрямо конкретния тип носител, така че да се постигне възможно най-добро качество на печат.

В момента работим по множество начини за това как да направим документните процеси още по-интелигентни чрез използване на изкуствен интелект – и устройствата от серията bizhub са важна част от тази стратегия.

Обръщайки се назад към последните две десетилетия, е ясно, че технологиите трябва постоянно да се развиват, за да отговарят на нуждите на хората и бизнеса – и нашата серия bizhub е отличен пример за това. Те са неразделна част от много бизнес процеси и многократно са доказвали своята стойност, именно защото са се развивали, за да отговорят на сложни предизвикателства. Ние ще продължим да се стремим да ги проектираме така, че да отговарят на бъдещите изисквания на дигиталната работна среда.

20 години bizhub

Технологични, социални, екологични и поколенчески промени променят приоритетите на работното място, а с това се променя и съвременната работна среда. Заедно с нея се развива и серията многофункционални устройства (MFP) Konica Minolta bizhub i-Series. Подобрената серия bizhub i-Series предлага нови функции и съчетава лесна употреба с мощна защита – за цялостно решение за печат без компромис. Тя дава възможност на служителите да постигат своите цели и да се развиват успешно.

Новото и подобрено поколение Konica Minolta bizhub i-Series включва всички нужни функционалности, за да дадете сила на бизнеса си – без компромис.

За повече информация относно серията bizhub i-Series, моля кликнете по-долу.

Споделяне: